Predmerský, Vladimír: K prameňom rodových tradícií slovenských kočovných bábkarov

Kurýr 6–09

Praha

Festival …příští vlna/next wave…, jehož 16. ročník se uskutečnil ve dnech 6. – 12. 10., udělil i letos své pocty v oblasti nezávislého a alternativního divadla. Hlavní cenu „živoucí poklad" obdržel za více než čtyřicetileté divadelní působení dramatik, režisér, scenárista, herec a pedagog KALD DAMU Jan Schmid. Osobností roku se za projekt nového cirkusu La Putyka stal herec Rostislav Novák mladší. Oběma oceněným blahopřejeme.

Soubor pražského Divadla Minor absolvoval v říjnu krátké americké turné, během něhož vystoupil s inscenací Bruncvík a lev (nastudovaném v anglickém jazyce) dvakrát v New Yorku (v České národní budově) a čtyřikrát ve Washingtonu v rámci Evropského dětského festivalu.

Celý podzim se letos v divadle nese ve znamení režiséra Jana Jirků. Sezónu zahájil režií bubenické show Marimba v Minoru, která propojila hudební koncert s divadlem, na repertoár se vrátily jeho dvě starší inscenace (ERIKem ověnčený Kabaret tlukot a bubnování a Vánoce aneb Příběh o narození) a do třetice nastudoval neobvyklou inscenaci Hon na Jednorožce, inspirovanou opravdovou událostí z 50. let (recenzi vám přineseme v příštím čísle).

F1 – Minor – Bruncvík u mrakodrapu (Foto F. Jevič)

Příjemné odpoledne (trvající až do nočních hodin) nazvané Ohromné maličkosti připravila revue SAD (v dramaturgii Karla Krále) v neděli 1. 11. ve všech možných prostorách Divadla Na zábradlí, které proměnila v opravdový „dům zázraků“. Ohromné maličkosti nesly podtitul Nadnárodní festival miniatur a slibovaný program, ve kterém se sešlo scénické čtení, improvizace, loutkové divadlo, hudba i výtvarná instalace své diváky rozhodně nezklamal. Výjimečnou atmosféru plnou jemné intelektuální recese, nečekané poezie, vtipu a překvapení (jedním z nich byla i prezentace hostujícího maďarského divadla Hólyagcirkusz s performancí Koncert Prágának)doplnil „dušičkový“ svit malých lampiónků Hany Voříškové na zábradlí Divadla Na zábradlí. Půlhodinová i několikaminutová zastavení na volné osmihodinové pouti divadlem to byl výborný nápad a v poušti současného českého divadla (zdaleka ne jen loutkového) prostě zážitek!

Ve dnech 6. – 8. 11. 2009 se uskutečnil již 19. ročník festivalu Přelet nad loutkářským hnízdem. Oborová přehlídka loutkových divadel, bez ohledu na jejich statut, se stejně jako v posledních letech konala ve všech prostorách pražského Divadla Minor. Zprávu o průběhu festivalu si přečtěte na straně XXX.

Již po třinácté byl na Přeletu – na základě ankety oslovených odborníků – vyhlášen vítěz oborové ceny ERIK (uděluje se od r. 1997). Letos ERIKa získala Pohádka o Raškovi Naivního divadla Liberec, kterou podle Oty Pavla zdramatizoval Tomáš Syrovátka a zrežíroval Martin Tichý. Na pomyslném druhém místě skončilo těsným rozdílem hlasů Krvavé koleno pražského amatérského souboru Tate Iyumni a bronzovou příčku obsadila Zlatovláska podle M. D. Rettigové královéhradeckého Divadla DRAK. Více se dočtete na straně XXX.

F2 – Pohádka o Raškovi (Foto J. Ptáček)

Ve dnech od 29. 10. do 8. 11. se uskutečnil 14. ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Letos se mezi účinkujícími neobjevil žádný loutkářský soubor, a přece se zde s loutkou hrálo. V rozpracované inscenaci Třetí generace (work in progress), kterou společně tvoří Ensemble Habimah National Theatre of Israel z Tel Avivu a berlínská Schaubühne am Lehniner Platz v režii Yael Ronenové se v jednu chvíli dostala ke slovu loutka (a to naprosto organicky, nikoli samoúčelně) evokující dědečka jednoho z protagonistů této velmi provokativní inscenace. Hlavním tématem byla otázka viny, trestu a odpuštění v přímé konfrontaci třetí generace Němců, Izraelců a Palestinců a padla zde řada velmi otevřených a zdánlivě nekorektních otázek.

F3 – Ohromné maličkosti (Foto archiv festivalu)

Střední Čechy

17. listopadu měla v Černíně premiéru novinka v repertoáru nezávislé skupiny Cirkus Žebřík – Kramářské písně aneb Opravdové noviny města Berouna. Loutková inscenace protkaná autorskými písničkami Jany Samkové vychází ze starých kramářských tradic a hrůzostrašných pověstí z města Beroun. Příběhy jsou hrány různými druhy loutek, jako jsou plošné, maňásci i marionety od výtvarnice Báry Jakůbkové. Tvůrce na námět upozornilo Muzeum Českého krasu Beroun.

F4 – Cirkus Žebřík (Foto archiv)

Hradec Králové

Režisér a pedagog Josef Krofta, který se s Divadlem DRAK rozloučil inscenací Doremifa Sůl nad zlato, rozhodně nezahálí. Právě připravuje se třemi všestrannými herci z finského Divadla Mukamas z Tampere novou inscenaci Kuulento – Cesta na měsíc věnovanou stáří a stárnutí, na níž se podílí i jeho dcera Jana Bačová-Kroftová. Inscenace, vzniklá v koprodukci s Mezinárodním institutem figurativního divadla při Divadle DRAK a bude mít premiéru ve Finsku – Divadlo Mukamas jí oslaví 30. výročí založení. Hudbu napsal Vratislav Šrámek, autory výpravy jsou Jana a Dalibor Bačovi a v inscenaci účinkují Annukka Martikainen, Johanna Lystilä a Heikki Kuusela. Inscenace Cesta na měsíc by u nás měla být k vidění na příštím ročníku festivalu Divadlo evropských regionů.

Brno

V brněnském Loutkovém divadle Radost si připomněli 60. výročí založení. Učinili tak festivalem svých muzikálů a hudebních komedií, který se uskutečnil od 25. do 28. listopadu. Soubor uvedl například inscenace Beatles aneb Žlutá ponorka, Malované na skle, Swing a Jak to dělají andělé. Program doplnily projekce dokumentárních filmů, křest knihy, která mapuje posledních deset let umělecké činnosti divadla, a součástí oslav výročí byla i výstava Loutky pro radost v západním křídle hradu Špilberk. Exponáty pocházely z bohatého archivu Radosti, který se za dva roky stane základem sbírky nového muzea. Výstava potrvá do 31. 1. 2010.

Ostrava

Inscenace Kráska a zvíře (režie Miroslav Duša) ostravského Divadla loutek dostala cenu na 9. ročníku Festivalu divadel Moravy a Slezska, pořádaného Těšínským divadlem, „za rozšíření žánrových možností pro děti“. Cenu udělila „odborná porota ve složení Marie Boková, Jana Machalická, Jan Hyvnar, Kazimierz Kaszper, Jiří P. Kříž a Emil Orzechowski. Čestným předsedou poroty byl starosta města Český Těšín Vít Slováček. V soutěžním programu festivalu bylo jedenáct představení. Hlavní cenu poroty získala Komorní scéna Aréna za inscenaci hry Tomáše Vůjtka Brenpartija v režii Janusze Klimszy.“

F5 – Kráska a zvíře (Foto F. Řezníček)

Ze zahraničí

Slovensko

„23. októbra získalo predstavenie W. Gombrowicza Ivona, princezná burgundská Opolského divadla bábky a herca v réžii Mariána Pecka na 24. ročníku celonárůodného festivalu poľských bábkových divadiel v Opole najvyššie ocenenie Grand Prix. Naposledy bola Grand Prix na tomto festivale udelená pred 24 rokmi. Triumf predstavenia zavŕšili ceny pre tvorivý tím: za hudbu Róbertovi Mankoveckému, za bábky a kostýmy Eve Farkašovej, za scénografiu Pavlovi Andraškovi a za réžiu Mariánovi Peckovi. Herecký súbor dostal spoločnú cenu za kolektívny herecký výkon. Predstavenie Ivona, princezná burgundská nadviazalo na svoj úspech 30. októbra 2009 na 16. ročníku medzinárodneho festivalu v Toruni v Poľsku, kde získalo hlavnú cenu a cenu za réžiu.“

-bdnr-

A ještě jednou z Banské Bystrice: 27. 11. měla v Gašparkovej Galérii na Rudnayovom námestí 4 vernisáž výstava Televízne bábky ožili, která přináší výběr z tvorby renomované výtvarnice Jany Pogorielové-Dušové. Výstavu připravilo občanské sdružení Bratislavský Gašparko, Slovenské centrum UNIMA a ŠVK Literárne a hudobné múzeum Banská Bystrica.

USA

Soubor Czechoslovak American Marionette Theatre, který vede český loutkář Vít Hořejš, uvedlo 12. listopadu ve slavném off-off-broadwayském experimentálním divadle Café La MaMa premiéru své nové inscenace Večer tříkrálový.

Od 8. listopadu až do 6. 12. uvádí divadlo Sandglass Theatre nový cyklus inscenací v rámci projektu Passages. Jako úvodní byla uvedena inscenace Stories From the Hands and Heart, kterou připravila Anne Potter, ředitelka školy pro Neslyšící v Brattleboro a vedoucí rozsáhlého programu výuky americkéo znakového jazyka. Tato inscenace byla hrána ve znakovém jazyce a překládána i do angličtiny pro slyšící diváky. U nás se divadelnímu zapojení znakového jazyka intenzívně věnuje režisérka Apolena Vynohradnyková. Jako druhý se představil Roger Longtoe Sheehan, který zkoumá kulturu indiánského kmene Abenakiů, a jako třetí vystoupili Tim Jennings a Leanne Ponder s kompozicí The King and the Thrush/Lev a drozd, zahrnující pohádky indické, skandinávské a východoevropské v kombinaci se skotskou a irskou hudbou.

Japonsko

Osmdesátiny letos neoslavila jenom UNIMA, ale i významné tokijské profesionální loutkové divadlo PUK, jehož poválečná historie je spjata se jménem jejího dlouholetého ředitele a režiséra Taiji Kawajiriho. Styl divadla, které se po válce představilo poprvé v Evropě v r. 1958 na festivalu v Bukurešti, byl a dodnes je ovlivněn evropským loutkovým divadlem (zejména zemí tzv. východního bloku), jehož byl Taiji Kawajiri velkým obdivovatelem. V minulosti i současnosti byli a jsou v PUKu hosty zejména bulharští režiséři a pedagogové (K. Georgieva, S. Malenov ad.). Na základě tohoto úctyhodného výročí bylo divadlo vyznamenáno prestižní cenou Kurabayashi Seiichira za dlouhodobý umělecký přínos a byla vydána i publikace fotografií Graph PUK 80 mapující současnou divadelní produkci i tvorbu filmového studia NOVA.

Švýcarsko

Na 13. mezinárodním týdnu loutkového divadla (13 eme semaine internationale de la marionnette) ve švýcarském Neuchatelu se ve dnech 30. 10. – 8. 11. představily převážně soubory z Francie, Německa, ale i Holandska (mj. Stuffed Puppet Theatre s Nevillem Tranterem s novinkou Cuniculus), Norska a České republiky. Naše loutkářství zde zastupoval soubor Anpu s inscenací Konec srandy, konec psiny a s pohádkou Čertův švagr. Skromněji byla zastoupena domácí, švýcarská produkce.

F6 – Čertův švagr – Divadlo Anpu (Foto I. Vodáková)

Španělsko

Ve španělské Tolose v baskické oblasti se konal ve dnech 28. 11. – 6. 12. 2009 již 27. mezinárodní loutkářský festival, na kterém české loutkářství v r. 2007 sklízelo mimořádný úspěch. Letos se festivalu zúčastnilo 23 souborů z 8 zemí a bylo sehráno 89 představení. Vedle početné reprezentace kanadského loutkového divadla, kterému bylo věnováno letošní „Okno do kanadského divadla“ diváci viděli soubory z Koreje, Izraele, Itálie, Portugalska, Thajska a samozřejmě z hostitelského Španělska.

Výstavy

Oblíbené postavičky z českých loutkových a kreslených filmů 20. století jako Ferda Mravenec, Pat a Mat, Krteček, Křemílek a Vochomůrka budou k vidění na výstavě České filmové loutky, která d 26. listopadu do 31. prosince 2009 zaplní románské sály Strahovského kláštera u Pražského hradu. Návštěvníci si budou moci sami vyzkoušet, jak postavičku vyrobit a rozpohybovat a kromě přibližně 300 originálních loutek uvidí také dekorace a scény z loutkových a kreslených filmů od autorů, jako jsou Jiří Trnka, Hermína Týrlová, Břetislav Pojar, Zdeněk Miler, Zdeněk Smetana a další.

F7 – Výstava filmových loutek (Foto archiv)

Na bruntálském zámku byla od 21. 10. do 22. 11. k vidění zcela unikátní výstava děl Františka Vítka a Věry Říčařové nazvaná Loutky neloutky. Výstava byla koncipována jako ohlédnutí za celoživotní tvorbou obou umělců, průřezem jejich uměleckým životem – František Vítek nedávno oslavil 80. narozeniny (blahopřáli jsme mu v minulém čísle Loutkáře). Byly zde představeny drobné umělecké předměty, obrazy, ale i dvoumetrové loutky, které oba umělci ještě v takovém celku nikdy nevystavovali. Věra Říčařová na výstavě řekla: „Je tu to, co jsme vytvořili, s čím jsme si hráli. Já jsem si spíše hrála, František víc tvořil. Některé předměty a loutky hrály, některé třeba ještě nehrály, nebo si s nimi hrajeme sami“. Kurátorem výstavy byl známý fotograf Jindřich Štreit.

Loutkář 6/2009, s. 243–244.

28. přelet nad loutkářským hnízdem

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.