kd - Predmerský, Vladimír: Kurýr

Kurýr 1–07

Z domova

Po vánočním rozjímání a silvestrovské hysterii se přehoupl nový rok s bondovskou nula-nula-sedmičkou a s ním se pomalu rozbíhá i život v loutkových divadlech. Co se událo nového, se dozvíte na následujících stránkách.

Praha

Na sklonku loňského roku oslavilo 40. narozeniny Divadlo bez opony, zabývající se divadelní tvorbou pro děti a mládež. „Divadlo za dobu svého působení získalo řadu ocenění na mezinárodních festivalech a zájezdech – např. Berliner Festtage, Wiener Festwoche, Internationale Puppentage Mistelbach, Theater Festtage München a další.

Tyto úspěchy získalo DBO při absenci stálé scény – nemělo nikdy zřizovatele a vždy bylo jen nezávislým souborem ve svobodném povolání. […] Divadlo bez opony zahájilo svou činnost v Domě čs. dětí na Pražském hradě a v klubu Na Chmelnici. Později se stalo jeho téměř stálou scénou Divadlo Albatros v Domě dětské knihy Na Perštýně. Po jeho zrušení našlo DBO v roce 1995 zázemí pro své působení v Divadle Akcent na Smíchově. Souběžně navštěvovalo řadu nejrůznějších kulturních zařízení a v některých z nich působí dodnes (Strašnické divadlo, Branické divadlo, Chodovská tvrz, KC Zahrada aj.). Od samého začátku vyvíjelo DBO bohatou zájezdovou činnost po celé republice a v některých městech dokonce nahrazovalo absenci stálé profesionální scény. Za dobu své působnosti v uplynulých 40 letech sehrálo DBO více než 10 000 představení.“ Více informací o jubilujícím divadle získáte na stránkách www.volny.cz/dbo.

Koncem listopadu měla ve Strašnickém divadle premiéru inscenace Loutky na cestách aneb Mahábhárata, kterou připravila hostující Kintari performance group pod vedením mladé teatroložky Jany Vozábové, která se baliským divadlem intenzivně zabývá, a choreografa Ladislava Berana. Inscenace je koncipována jako volné tanečně dramatické zpracování jednotlivých příběhů z eposu Mahábhárata. Vychází z postupů tradičního stínového divadla a balijských tanců v kombinaci s moderním scénickým tancem a bojovým uměním. K vidění je zde i jedinečná kolekce klasických stínových indonéských loutek wayang kulit. Některé kostýmy a rekvizity byly pro inscenaci zhotoveny přímo na Bali. Světová premiéra inscenace se konala v červenci 2006 na indonéském prestižním Bali Art Festival – jednom z největších divadelních festivalů v jihovýchodní Asii.

Projekt podporuje aktivity Kintari foundation o. s. pro pomoc dětem v Indonésii.

21. ledna byl zahájen již XII. ročník přehlídky České divadlo 2007. Na slavnostním večeru, který se konal v Karlínském divadle, byly předány ceny za nejpozoruhodnější umělecké počiny loňské přehlídky – jako divácky nejúspěšnější byla vyhlášena inscenace Krásný nadhasič aneb Požár Národního divadla Naivního divadla Liberec (text Iva Peřinová, režie Tomáš Dvořák). Připomeňme, že tento soubor bodoval už při loňském udílení, kdy si cenu za nejlepší inscenaci odnesla inscenace Tristan a Isolda (úprava a režie Petr Vodička).

V programu letošního ročníku přehlídky už v únoru hájily loutkářské barvy inscenace Tři mušketýři (Divadlo Alfa Plzeň) a Tajný deník Adriana Molea (Divadlo DRAK, Hradec Králové). Na duben se ještě připravuje pohostinské vystoupení Naivního divadla Liberec s inscenací Zrzavý Orm opět v dramatizaci a režii Petra Vodičky. S textem této hry podle stejnojmenného románu Franse Gunnara Bengtssona se můžete seznámit v tomto čísle Loutkáře.

Plzeň

Už se pomalu stává stereotypem, že pokud se nyní píše o Divadle Alfa, následuje výčet dalších a dalších cen, které obdržela jeho veleúspěšná inscenace Tří mušketýrů v režii Tomáše Dvořáka. A není tomu jinak ani v tomto případě, protože v tradiční novoroční anketě Divadelních novin, v níž spolu soupeří všechny divadelní druhy a žánry od opery po loutkové divadlo, získali titul Inscenace roku 2006 právě plzeňští Tři mušketýři, které podpořilo 11 z 99 hlasujících divadelních kritiků, teoretiků a publicistů. Doufejme, že se (nejen) na základě tohoto úspěchu začne o loutkáře odborná i laická veřejnost více zajímat.

Dodejme, že se Třemi mušketýry budou v nejbližší době moci pobavit diváci v Českém Krumlově, Praze, Liberci a procvičí bránice i publiku na pardubickém Festivalu smíchu. Ve dnech 26. – 29. 3. se pak Mušketýři vrátí na „rodnou hroudu“ – budou hostovat na festivalu ve francouzské Remeši.

V Plzni se ještě na chvíli zastavíme a to kupodivu nikoli u loutek, ale u tance – ve zdejším Divadle Josefa Kajetána Tyla se totiž koncem listopadu konala premiéra baletu Zahrada podle stejnojmenné knihy Jiřího Trnky na hudbu Zbyňka Matějů. Autorem libreta Zahrady je z loutkářského světa dobře známý Jiří Středa, který inscenaci i zrežíroval, a scénu a kostýmy pro ni vytvořil neméně známý výtvarník Pavel Kalfus.

Jižní Čechy

Teátr Víti Marčíka, o němž se v tomto čísle Loutkáře můžete více dozvědět z rozhovoru s jeho principálem na str. XX, se těsně po Novém roce vydal na cestu do Španěl, konkrétně do Madridu na Vánoční festival Navideño (vánoční proto, že se ve Španělsku dávají dárky až 6. ledna na Tři krále). Festival probíhal v divadle Pradillo (www.teatropradillo.com) a Teátr Víti Marčíka se tu prezentoval pohádkou o Sněhurce (Blancanieves y los siete enanitos), kterou sehrál celkem třikrát (3. a 4. 1.). Postřehy Víti Marčíka o celé výpravě do Španělska najdete na www.teatr.cz/aktualne.

Třeboňští loutkáři sehráli obnovenou premiéru Krčín a 30 hastrmanů

U příležitosti podzimního výlovu známého třeboňského rybníka Svět připravilo Informační a kulturní středisko historického a lázeňského města Třeboně zajímavý kulturní program. Spolek třeboňského loutkového divadla pro tuto příležitost připravil obnovenou premiéru hry autora profesora Zdeňka Endrise Krčín a 30 hastrmanů.

Dlouhý potlesk a slova uznání sklidily výkony loutkoherců – vodičů A. Kotila, L. Kupkové, J. Štěrbové (jinak principálky loutkového souboru), V. Hadravové, H. Benešové a E. Štěrbové. K úspěchu této obnovené premiéry přispěl také J. Haruda, který provedl restaurování kulis a malíř P. Holešinský s restaurováním loutek. K úspěchu přispěli také i dlouholetí členové souboru Blanka a Jaromír Princovi a Ivan Anthon jako odborní poradci. Poctivou práci odvedl rovněž i režisér Bohumír Klečka. Před vlastním představením ještě vystoupil nestor třeboňských loutkářů Ivan Anthon, který seznámil návštěvníky s historií třeboňského loutkového divadla a zajímavě hovořil o tom, jak vznikla tato divadelní loutková hra Krčín a 30 hastrmanů před 50 lety.

Tato hra byla poprvé veřejnosti představena v březnu roku 1956. Po dosažení sté reprízy byla hra přepracována a nová verze byla představena divákům 25. května 1968. Soubor třeboňských loutkářů vystoupil s Krčínem i na loutkářské celostátní přehlídce v Chrudimi, kde patřil mezi nejúspěšnější soubory.

Autorem krásného baladického textu byl profesor třeboňského gymnázia Zdeněk Endris (učil na třeboňském gymnáziu v letech 1927 – 1947), který se nechal inspirovat jednak skutečnostmi a dále i starými pověstmi o stavbě rybníků Svět a Rožmberk, který je největším rybníkem u nás.

Miroslav Král

Hradec Králové

Divadlo DRAK mírně upravilo svůj název sestávájící ze začátečních písmen sousloví „Divadlo rozmanitostí, atrakcí a komedií“, když „rozmanitosti“ nahradilo „radostmi“. Doufejme, že bude divadlu dělat radost kromě nového názvu i organizačně-provozní přechod na obecně prospěšnou společnost.

Další novinka se týká Amátky, tedy studiové scény Divadla DRAK. „Od nového roku totiž poskytuje zázemí hradeckému občanskému sdružení Poco a poco animato, které v ní chce ve spolupráci s centry typu pardubického Divadla 29 či pražského Divadla Alfréd ve dvoře nabídnout pravidelné umělecké a kulturní vyžití mladým obyvatelům Hradce Králové, a to žánry, které ve městě dosud chybí. I když se podobné projekty v Hradci Králové občas objevují, jsou spíše jednorázové. Proto je chceme soustředit na jedno místo a dát jim pravidelnost.“ Poco a poco animato v Amátce na Malém náměstí poskytne prostor hlavně produkcím divadla DNO a sólovým projektům jeho členů. 10. ledna se zde uskutečnila například premiéra Růžového pantera, kterého v brněnské Huse na provázku připravily opory Divadla DNO Jiří Jelínek a Jiří Kniha.

Aktuální informace o dění v Amátce najdete na: www.divadlo.cz/poco/.

Olomouc

V olomouckém Divadle Tramtarie se 21. ledna uskutečnila premiéra pohádky Písmenka na polštář v režii Hany Galetkové a výpravě Tomáše Volkmera. Pohádka vypráví o malé Veronice, která ještě nechodí do školy, ale už by chtěla umět číst, aby si mohla sama přečíst pohádku. Touto inscenací si herci v mladém Divadle Tramtarie poprvé si vyzkoušeli pohádkový žánr, ve kterém využili plošné loutky, klauniádu, animaci předmětů, a kde zároveň tančí, zpívají, stepují a žonglují.

Ze zahraničí

Srbsko

Festival v Banja Luke

Detské divadlo Republiky Srbskej (Bosna a Hercegovina) v Banja Luke oslavuje v tomto roku päťdesiate výročie svojho založenia. Pri tejto príležitosti vydala pošta farebnú známku, na ktorej sú postavy – masky z ich úspešnej inscenácie Čarovnej flauty (bulharská výtvarníčka S. Veličková). A nielen to. Ambiciózny riaditeľ divadla Predrag Bjeloševič usporadúva od roku 2002 vo svojom divadle Medzinárodný festival divadiel pre deti. Na tohoročný, v poradí už piaty ročník (8. – 14. október 2006) prišlo 14 divadiel so 17 inscenáciami a počas týždňa odohrali 24 predstavení. Okrem domáceho súboru a divadla z Mostaru (Bosna a Hercegovina), prišli tri súbory zo Srbska (Belehrad, Zemun, Niš), dva súbory z Chorvátska (Záhreb, Osijek), divadlo zo Slovinska (Ľubľana), Bulharska (Ruse), Maďarska (Päťkostolie), Poľska (Varšava), Bieloruska (Vitebsk), Nemecka (Braunschweig) a izraelský súbor z Jeruzalema.

Festival zachytáva všetky divadelné vyjadrovacie prostriedky, čo znamená, že sa nezameriava iba na bábkové inscenácie. Medzinárodná porota (Goran Babič, Miroslav Radonjič), ktorej predsedal profesor H. Jurkowski, udelila na záver festivalu Hlavnú cenu za najlepšiu inscenáciu súboru Guliver z Varšavy, za inscenáciu režiséra Piotra Tomaszuka Obor (výtvarníčka Eva Farkašová, hudba Piotr Nazaruk). Srbský režisér Živomír Jokovič získal cenu za Baladu o koňovi (Divadlo Pinokio, Zemun, Srbsko). Scénograf Zoran Lozančič za Cisárovho väzňa (Bábkové divadlo Niš, Srbsko). Mimoriadne zaujímavé bola inscenácia Andersenovej Palculienky režiséra a herca Roberta Waltla (Mini teater, Ľubľana, Slovinsko), ktorý prostredníctvom počítačovej techniky animuje kreslené postavičky a udržiava priamy kontakt s detským obecenstvom. Okrem toho porota udelila ešte sedem hereckých cien.

Krstila sa aj kniha H. Jurkowského Metamorfózy bábkového divadla v XX. storočí, ktorá vyšla v srbčine.

Festival v Banja Luke má všetky predpoklady, aby sa stal ďalším významným strediskom divadelnej tvorby pre deti.

Vladimír Predmerský

USA

25. ledna se v newyorském experimentálním divadle La MaMa E. T. C. konala premiéra inscenace Once There Was A Village/Byla jednou jedna vesnice, kterou nastudovalo Czechoslovak-American Marionette Theatre v režii Víta Hořejše. Experimentální inscenaci koncipovali jako „ethno-rockovou operu s loutkami a nalezenými objekty“ a vypráví o 400 letech East Village, což je manhattanská čtvrť beatniků.

Soubor CAMT založili v roce 1990 v New York City dva čeští loutkáři – Vít Hořejš a Jan Unger. Jejich první inscenací se stal Johanes doktor Faust, který je dodnes na repertoáru divadla. Roku 1992 nastudovali inscenaci Jenovéfa a pro festival Celebrate Prague (1994) připravila CAMT inscenaci Rusalky, která měla v New Yorku obrovský úspěch a objevila se i na festivalu Skupova Plzeň. V létě 1996 Vít Hořejš napsal a zrežíroval inscenaci Golema, který měl premiéru v New Yorku v březnu 1997 v legendárním divadle La MaMa E. T. C.

CAMT v těchto inscenacích pracuje s loutkami nalezenými v 90. letech v kostele Jana Husa v New Yorku, kde 50 let ležely na půdě. Produkce vracející se k tradiční podobě loutkového divadla slaví v Americe, kde není marionetářská tradice, velké úspěchy.

Výstavy

V Muzeu loutkářských kultur v Chrudimi přichystali celkem tři nové celoroční výstavy, které budou veřejnosti otevřeny v renesančním Mydlářovském domě.

„Výstava nazvaná Dvacet let rozmanitostí rekapituluje dvacetiletou činnost Divadla rozmanitostí, loutkové scény Městského divadla v Mostě. U jejího založení v roce 1987 stáli Jiří Středa, první umělecký šéf Divadla rozmanitostí, a ředitel tehdejšího Divadla pracujících v Mostě Jaromír Šnajdr. Výstava představuje pestrý pohled na různé styly tvorby celkem jednadvaceti scénografů. Kromě loutek jsou vystaveny i některé výtvarné návrhy a především fotodokumentace téměř všech inscenací.

Zajímavý a rozhodně netuctový název Dědek & loutky nese výstava, která je portrétem scénografa doc. Pavla Kalfuse (nar. 1942). Kalfus studoval na sochařské škole v Hořicích (1956 – 60) a scénografii na Loutkářské katedře DAMU v Praze (1961 – 65). Poté byl šéfem výpravy v Divadle DRAK v Hradci Králové (1965 – 74) a v letech 1974 – 1993 působil v Naivním divadle Liberec. Kromě toho externě spolupracoval se všemi českými loutkovými divadly i s několika divadly v zahraničí. Od roku 1993 vyučuje scénografii na Katedře alternativního a loutkového divadla pražské DAMU. FOTO 6 Kalfus?

Třetí celoroční výstava – Z nových přírůstků muzejních sbírek – seznamuje návštěvníky s výběrem přírůstků od roku 2000 do konce roku 2006, kdy se muzeu podařilo získat (koupí nebo darem) řadu zajímavých předmětů včetně několika loutek zahraničních. Sbírka českého loutkářství pak byla obohacena jak o tradiční české marionety z přelomu 19. – 20. století, tak o rodinná divadélka sériové výroby, loutky z profesionálních i amatérských divadel, i o řadu scénických návrhů a maket, fotografií a archívních materiálů. (A třeba i o takovou lahůdku, jakou jsou papírové loutky, které v době první světové války vyrobil na vojně z dopisnic pozdější šéf výpravy Národního divadla Josef Matěj Gottlieb).“

Slavnostní zahájení všech tří výstav se konalo ve středu 24. ledna. Všechny tři výstavy potrvají do 30. prosince 2007.

Podrobnější informace o výstavách včetně fotografií najdete na www.puppets.cz.

Kromě výstav celoročních je pro návštěvníky otevřena v galerii Muzea loutkářských kultur i dočasná výstava s poetickým názvem Bílé sny, kde jsou k vidění šatičky pro křest a vzorníky výšivek ze sbírek Kijk & Luistermuseum, Bennekom/Ede, Nizozemsko. Výstava potrvá v galerii Muzea loutkářských kultur až do 18. března 2007.

Na závěr prvního letošního Kurýra ještě připomeňme, že zanedlouho oslaví svůj mezinárodní den divadlo pro děti.

Ve dnech 18. – 22. 3. 2007 proběhne v Divadle v Celetné a v Klubu Mlejn již posedmé Přehlídka ke Světovému dni divadla pro děti a mládež. V bohatém programu se představí i loutkářské soubory – Divadlo Alfa, Naivní divadlo a Divadlo Lampion.

Loutkář 1/2007, s. 4–6.

28. přelet nad loutkářským hnízdem

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.