Loutkar.online

Voborník, Pavel: Ach, ty poroty!

Porota a lidé, kteří v nich často vystupují, svými soudy nad amatérskými inscenacemi příliš často vyvolávají údiv a překlapení. Protimluv je jejich spojencem.

Abych byl konkrétní, poukážu na inscenaci plzeňského souboru Pachýř Pačejoff – Koláž sledovanosti. Ve 3. čísle Amatérské scény Vladimír Hulec píše: „ Čerpají z tradic českého loutkářství, jsou však drzí, razantní, nevybíraví. Současně velmi inteligentní, chytří, hraví. Jejich poslední inscenaci, pokud v tomto sledu čísel lze psát, chybí zatím jednotící klíč, možná i vypointování některých čísel, dotažení textů tak, jak tomu bylo v loňském Pachýřově hledání a Donˇt Šajnovi. Možná i kvůli tomu srovnání je jejich vystoupení, jež letošní ŠP ( Šrámkův Písek )uzavíralo, trochu zklamáním.“

K tomu Jan Císař ve stejném čísle AS dodává. „ Kdybychom hledali příklad, jenž nabízí dokonalé rozbíjení všech norem, potom je to soubor Pachýř Pačejoff. A tvůrci přitom absolutně odmítají jakékoliv technické normy, jak při zpracování materiálů, tak ve způsobu zacházení s nimi. Nic nefunguje jak by mělo, všechny věci vypadají fórově až primitivně a akce herců s nimi až bezradně, bezmocně a nešikovně. O vlastních normách estetických pak nelze mluvit vůbec. Jedním slovem neumělost provokující a vyzývavá, odmítající jakoukoliv divadelní normu.“

Když ve třetím čísle Loutkáře Štěpán Filcík hodnotí amatérské loutkářství, k Pachýři říká: „Nepřesná, ledabylejší a nesoustředěná práce herců zvolňuje tempo a následně retarduje nejen jednotlivé pointy, ale i celkové vyznění, výsledek se rozpadá, a to značně oslabuje hodnotu výpovědi. A také chytrý humor, který je pro Pachýře charakteristický.“

A konečně případ poslední. Petra Kosová píše ve třetím čísle Loutkáře o Koláži sledovanosti, jako o nepřesné, ledabylejší, protože nesoustředěné práci herců, kteří zvolněním tempa následně retardují jednotlivé pointy, celé vyznění. Výsledek se rozpadá a to značně oslabuje hodnotu výpovědi.

A chrudimský výsledek? Jedna z hlavních cen poroty za osobitý a herecký přístup!

A co ty chrudimský diváku, co ty tomu řekneš. Alespoň mně se představení Pačejoffa vůbec nelíbilo.

V našem loutkovém divadle přežívá mnoho kultů a symbolů a „moudrostí“. Jedna moudrost však ne! „Král je nahý!“

Loutkář 5/2006, s. 199.

Provozovatelem těchto stránek je Sdružení pro vydávání časopisu Loutkář, Celetná 595/17 Praha, IČ: 67363741. Obsah těchto stránek je předmětem práva autorského a bez svolení provozovatele stránek jej nelze dále šířit. Provozovatel neodpovídá za obsah stránek třetích osob, na které na svých stránkách odkazuje. Vstup do administrace zde.